Konu Başlıkları
Dijital Dönüşüm Nedir?
Dijital dönüşümün, uzmanlar tarafından birçok tanımı yapılmaktadır. Dijital dönüşümün ne kadar teknolojik değişik gibi görünse de aslında bir kültürün değişikliğine şahitlik ediyoruz.
Teknolojik tanımını “Dijital dönüşüm, değişen iş ve pazar gereksinimlerini karşılamak için yeni iş süreçleri, kültür ve müşteri deneyimleri oluşturmak veya mevcut olanları geliştirmek/değiştirmek için dijital teknolojileri kullanma sürecidir.” Şeklinde yapabiliriz.
Yine aynı şekilde Dijital dönüşüm, yukarıda da belirttiğimiz gibi kültür değişimin olduğunu söylemek daha doğru olacaktır. Teknoloji ve nesiller değişiyor. Dolaysıyla kültürde değişiyor. Yeni nesillerle birlikte hayat = dijital olacaktır. Özetle dijital dönüşümün tanımını kültür değişimi olarak lanse ederiz. Bu kültür değişiminde Teknoloji bir araç olarak kullanılacaktır.
Dijital dönüşüm neden önemli?
En kısa cevap işletmelerin hayatta kalmaları için değişime ayak uydurmaları gerekmektedir. İşletmeler sürdürebilir ve rekabetçi olmaları için dijital dönüşüm seçenek olmaktan çok zorunluluk olmaktadır.
Bunun için öncelikle yakın ve gelecek kuşakları ele almamız gerekiyor. X, Y ve Z kuşaklarını tanımadan dijital dönüşüme neden kültür denildiğini anlamakta zorluk çekeriz.
X Kuşağını 1965-1979 arası doğanlar oluşturmaktadırlar. Teknolojiye adapte olmakta ciddi sorunlar yaşayan, değişimi kabul etmekte zorlanan, kurallara uyumlu, belirli bir disiplin çerçevesi içerisinde yetişmiş, sabırlı ve otoriteye saygılı kuşak X kuşağı olarak adlandırılmaktadır.
Y Kuşağı ise 1980-1999 arası doğanlar olmaktadır. Y kuşakları X kuşaklarından kopmayan; fakat teknolojiyi kullanmak isteyen kuşaklardır. İletişim ve medya teknolojilerini X kuşaklarına göre daha yoğun kullanırlar.
Gelelim Z kuşağına, 2000-2012 arası doğanlardır. Milenyum veya internet kuşağı olarak adlandırılır. X ve Y kuşağı için elektrik önemli ise Z kuşağı için internet önemlidir. Oyuncak yerine teknolojik cihazlarla büyüyen nesildir.
Özetle X, Y ve Z kuşaklarını dijital kavramına göre tanımladığımızda, hayat X ve Y kuşağı için “dijital hayat” olurken Z kuşağı içinse “hayat” olmaktadır. Bu ayrılan kavramı göz ardı etmemiz mümkün değildir. İnsanlık için hayatın kavramı değişiyor. Bundan sonra hayat denildiğinde dijital hayattan bahsediyor olmuş olacağız. Birde Z kuşağının ekonomik özgürlüğünü eline alıp ve karar verici makama ulaştıklarında dijital dönüşüm çığ gibi büyüyecek. Bu yüzdendir ki dijital dönüşüm kültürdür.
Sadece bu kadar mı? Tatbikîde değil. Dönüşüm tarafı da bizi ilgilendiriyor. Özellikle X, Y ve Z kuşaklarının aynı ortamda bulunduklarının gerçeğini atlamazsak bu süreci yönetmek daha kolay olacaktır. Dijital dönüşümün kuşaklara teknolojik bir gelişim lanse ettiğimizde büyük zorluklar bizi beklemektedir.
Nereden başlayacağız?
Dijital dönüşümü kültür olarak kabul ettiysek dönüşüme her kesimi katarak başlamalıyız. İşletmenin tüm paydaşları dönüşüme dahil edilmedir. Üst ve orta düzey yöneticiler, çalışanlar, müşteriler, iş ortakları vb. dijital dönüşümün içerisinde olmalıdır. Şunu da unutmamak gerek dijital dönüşüm varılacak bir hedef değildir. Yeri geldiğinde karşımıza çıkacak engelleri aşacağımız inişli çıkışlı bir yoldur. Zor bir süreçtir; fakat kaçınılmazdır.
Dijital dönüşüm müşteri ile başlar müşteri ile biter.
Peki, dijital dönüşümü nasıl yapacağız?
Dijital dönüşüm zor olduğunu varılacak bir hedefin olmadığını ve kültür olduğunu anlattık. Dijital dönüşüme başlarken yukarıdan aşağıya dışarıdan içeriye kuralını atlamamamız gerekiyor. Yukarıdan aşağıya kuralı bir işletmenin/örgütün en yukarısında bulunan kişi (örneğin CEO) dijital dönüşümü benimsemeli ve desteklemelidir. Dışarıdan içeriye kuralı ise dijital dönüşümün ilk yansımaları müşteriye yapılmalıdır. Müşterilerin hayatını kolaylaştırmalı ve çok iyi bir kullanıcı deneyimi yaşatmalıdır.
İlk olarak, dijital dönüşümle neleri yapabileceğinizi öğrenin!
Dijital dönüşümün kilit bir unsuru, teknolojinizin potansiyelini anlamaktır. Teknolojinin gerçekte neler yapabileceğini ve teknoloji yatırımlarımızdan en iyi şekilde yararlanmak için işimizi ve süreçlerimizi nasıl uyarlayabiliriz?
Netflix’ten öncesini düşünün, mağazalara gidip kaset raflarını tarayarak kiralamak için filmler seçerdik. Artık dijital içerik kütüphaneleri, kullanıcı tercihlerine göre öneriler sunuyor. Abonelik tabanlı içeriği doğrudan insanların TV’lerine, bilgisayarlarına ve mobil cihazlarına sunabiliyorsunuz.
İşletmenizi dijital dönüşümden yararlanacak şekilde uyarlayın.
Dijital dönüşüm müşteri davranışlarını değiştirdiği gibi müşteriye verilen hizmetlerinde değişimini sağlamıştır. İnsan bir işi ne kadar kolay yapabilirse o işi tercih eder. Dolaysıyla insanların hayatını kolaylaştırmak gerekiyor. Dijital dönüşüm hayatı kolaylaştırdığı için bundan kaçış yok sizde dijital dönüşümü sağlamalısınız.
Sonuç
Dijital dönüşüm teknolojiden çok kültür olduğunu anlatmaya çalıştım. Hayatın bir parçası değil kendisi olduğunu ve bu Z kuşakla birlikle daha belirginleşecek. Dolaysıyla değişime dijitale hazır olun. Daha yeni başlıyoruz.