Pazarlama

Pazarlama Karması ve Pazarlamanın 4P’si

Ürün ya da hizmet üretiyor olabilirsiniz. Doğru pazarlama yapmadan ve hedef kitlenize ulaşmadan sonuca ulaşmanız neredeyse imkansız. Pazarlama yapmadan önce pazarlama araçlarını çok iyi kavramanız gerekmektedir. Pazarlamayı sizin adınıza başka birileri ya da ajans yapıyor olsa da denetlemek içinde yüzeysel olarak bilgi sahibi olmanız gerekmektedir.

Pazarlama 4P'si
Pazarlama 4P’si

Pazarlama nedir?

Pazarlamanın bir çok tanımı var. Çok detaya girmeden fikir edinmenize katkı sağlayacak iki ayrı tanım ekliyorum.

Pazarlama nedir? Tanım 1

Pazarlama işletmelerin, ürün veya hizmetlerin müşterilerinin ilgisini çekeceğini tahmin etmeleri ve satışlar, iletişim ve işletme idaresi geliştirmeleri için stratejileri belirlemeleri sürecidir.

Pazarlama nedir? Tanım 2

Doğal kaynaklardan yararlanılarak üretilen ürün ve hizmetlerin en son tüketicinin eline geçene kadar gerçekleştirilen faaliyetleri kapsayan bir dizi çalışmalara pazarlama denir.

Pazarlamanın 4P’si

Pazarlamanın 4P’si, “pazarlama karması” bileşenlerini, yani yeni bir ürünü veya hizmeti pazara sunma şeklinizi geliştirmek için bir modeldir. Teklifinizin belirli bir müşteri ihtiyacını veya talebini karşılaması için pazarlama seçeneklerinizi fiyat, ürün, promosyon ve yer açısından tanımlamanıza yardımcı olur.

4P Aşamaları

  • Product (Ürün)
  • Place (Yer)
  • Price (Fiyat)
  • Promotion (Promosyon)

Product/Service (Ürün ve Hizmet)

  • Müşteri ürün ve hizmetinizden beklentisi nedir? Ne istiyor? Hangi ihtiyaçlarını karşılıyor?
  • Bu ihtiyaçları karşılamak için hangi özelliklere sahip? Kaçırdığınız özellikler var mı?
  • Müşteri nasıl ve nerede kullanacak?
  • Nasıl görünüyor? Müşteriler bunu nasıl deneyimleyecek?
  • Rakiplerinizin ürünlerinden farkı nedir?

Place (Yer)

  • Alıcılar ürün veya hizmetinize nasıl ulaşır?
  • Doğru dağıtım kanallarına nasıl ulaşabilirsiniz?
  • Bir satış gücü kullanmanız mı gerekiyor?

Price (Fiyat)

  • Ürün veya hizmetin alıcı için değeri nedir?
  • Müşteri ürün/hizmet fiyatına duyarlı mı? Fiyattaki küçük bir düşüş size ekstra pazar payı kazandıracak mı?
  • Rakiplerinizle karşılaştırıldığında fiyatınız nasıl olacak?

Promotion (Promosyon)

  • Pazarlama mesajlarınızı hedef pazarınıza nerede ve ne zaman ulaştırabilirsiniz?
  • Kitlenize nasıl ulaşacaksınız? TV reklamları, Radyo reklamları, Dijital pazarlama, doğrudan pazarlama vb.
  • Rakipleriniz promosyonlarını nasıl yapıyor?

Pazarlamanın 4P’si nasıl kullanılır?

Pazarlama karmanızı tanımlamanıza ve geliştirmenize yardımcı olması için aşağıdaki adımları izleyebilirsiniz.

  1. Ürün ve hizmetlerinizi belirleyin.
  2. Yukarıdaki 4P sorularını cevaplayın.
  3. Kendinize sorular sorun. (Hedef kitlem nedir? Renk seçenekleri olacak mı? Hangi reklam kanallarını kullanarak tanıtım yapacağım? Hedef kitlem bu özelliği kullanır mı?
  4. Müşteri bakış açısından bakın
    1. İhtiyacımı karşılıyor mu?
    2. İstediğim zaman ürüne/hizmete ulaşabilecek miyim?
    3. Fiyatı uygun mu?
    4. Vb.
  5. Ürün veya hizmet pazarı büyüdükçe ve sürekli değişen rekabet ortamına uyum sağladıkça bazı unsurların değişmesi gerekeceğinden, pazarlama karmanızı (4P’si) düzenli olarak gözden geçirin.

 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu